تاریخ انتشار: پنجشنبه 1348/10/11 - 03:30
کد خبر: 493398

جشنوار عمار/ دفاع از مردم غزه؛ دغدغه اولِ جریان روشنفکریِ دنیا

جشنوار عمار/ دفاع از مردم غزه؛ دغدغه اولِ جریان روشنفکریِ دنیا

این مستندساز در خصوص اهمیت پرداختن به چنین مستندهایی در قاب سینما برای نسل امروز ابراز کرد: نسل امروز به موضوعات فراوانی نیاز دارد که به آن پرداخته شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «اسماعیل ذبیح اله» کارگردان مستند «در برابر تاریکی» در مصاحبه با خبرنگار چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در خصوص چرایی و اهمیت ساخت این مستند گفت: مسأله رژیم صهیونیستی در کشور ما به موضوع دولتی حکومتی تبدیل شده است و‌ بسیاری از قشر روشنفکر و آوانگارد مثل سلبریتی ها و دانشجویان درگیر آن نیستند، این بر خلاف جریان جهانی است در حالی که قضیه مقاومت مردم فلسطین و امروز دفاع از مردم غزه در دنیا یک جریان روشنفکری محسوب می شود، مثلا در کشورهای اروپایی، حتی در بین یهودیان اسرائیلی یا آمریکا مدافعان حقوق فلسطین را داریم که بیشتر آنها روشنفکر، سلبریتی، هنرپیشه، ورزشکار و خواننده هستند که تعداد آنها زیاد است، اما در کشور ما این جریان دولتی یا حکومتی شده است.

وی افزود: در کشور ما هم برخی سلبریتی های مخالف اسرائیل را داریم که طی سالهای زیادی با رژیم صهونیستی بازی نکردند و مسابقه ندادند اما اخیرا به علت جبر و اجبار برخی از آنها اندکی سست شدند. در کشورهای عربی این جبر وجود ندارد و حتی دولت ها در جریان عادی سازی با رژیم صهیونیستی مشکلی ندارند که ورزشکار آنها با اسرائیل مسابقه بدهد. در واقع در کشورهای عربی مسابقه ندادن با ورزشکاران رژیم صهیونیستی مردمی اما در کشور ما این مساله حکومتی است. به عنوان مثال در کشور الجزایر فتحی نورین قهرمان جودو المپیک ۲۰۲۰ را از دست می دهد و وقتی با بازیکنان رژیم صهیونیستی مسابقه نمی دهد مردم کشورش از او استقبال می کنند. از طرف دیگر ما در کشور خودمان چندان قدردان ورزشکارانی که مسابقه ندادند نبودیم.

این مستندساز ادامه داد: آرین غلامی شطرنج باز کشورمان است که از جیب خود هزینه می کند و وقتی با رژیم صهیونیستی مواجهه شده و مسابقه نمی دهد چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. بنده منتقد وضعیت ورزشی ورزشکاران در کشورمان هستم در یک دوره ای که به مصاحبه های ورزشی با ورزشکاران می پرداختم دچار افسردگی شدم. به خصوص درباره خانم ها وقتی جریان مهاجرت ها را مشاهده می کنید بخشی از این مهاجرت ها به مسئولان ما مربوط است که متأسفانه قدردان ورزشکاران نبودند. مردم و ورزشکاران ما بسیار نجیب هستند و رفتار انسانی دارند.

وی با بیان اینکه در دنیا فراوان هستند موزیسین ها و هنرپیشه هایی که از فلسطین دفاع می کنند. اظهار کرد: در این مستند بنده به ورزشکاران پرداختم. در هنرپیشه ها شخصیتی همچون ناتالی پرتمن و در بین خواننده ها گروه هایی هستند که وقتی دعوت می‌شوند که در اسرائیل اجرا داشته باشند یا بروند جایزه خود را بگیرند، نمی پذیرند.

این مستندساز در خصوص اهمیت پرداختن به چنین مستندهایی در قاب سینما برای نسل امروز ابراز کرد: نسل امروز به موضوعات فراوانی نیاز دارد که به آن پرداخته شود، یکی همین موضوع فلسطین است. یکی از اشتباهات نسل امروز این است که فکر می کنند فلسطین ها سرزمین خود را به اسرائیل ها فروختند، در حالی که اصلا چنین اتفاقی رخ نداده است. مستند تنتوره نشان می دهد که چنین اتفاقی رخ نداده است و در حقیقت همان تجاوز و غصب اتفاق افتاده است. نئوتاریخ دان های یهودی و حتی اسرائیلی زیادی داریم که این روایت فروختن زمین به اسرائیلی ها و ورود به فلسطین را قبول ندارند. شخصیت هایی نظیر ویلام هاپر، هانا آرنت فیلسوف، نوآم ترامسکی و حتی انیشتن از کسانی بودند که جریان فروش زمین به اسرائیل را قبول نداشتند و مخالف اسرائیل هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از یهودیان را داریم که به نوعی از خودبیزار بودند یعنی به خاطر رژیم صهیونیستی یهودی بودن خود را انکار می کردند. باید برای مخاطب امروز ما تبیین شود که جریان مقاومت فلسطین تنها نبوده و فعال است و در دنیا افکار عمومی از آنها حمایت می کند. مردم کشور ما و حتی مردم آمریکا هم نمی دانند که اسرائیل چه خیانت های در حق همه مردم دنیا و حتی مردم آمریکا انجام داده است، کشورهای عربی باید بدانند که اگر امروز دست یاری به اسرائیل دادند این کشور به دوست وفادار خود یعنی آمریکا هم وفا نکرده است. در حادثه کشتی لیبرتی که اسرائیل عمدا این کشتی آمریکایی را می زند و تعداد زیادی کشته به جا می گذارد. در ماجرای جاناتان پولاد که بزرگترین حجم از جاسوسی قرن در دنیا را انجام داده است یک یهودی ساکن آمریکا بوده است که به نفع اسرائیل از آمریکا جاسوسی کرده است.

این مستندساز در خصوص اینکه ساخت اینگونه مستندها چه میزان  می‌تواند بر استقامت گروه های مقاومت در منقطه اثرات مثبت داشته باشد، گفت: رسانه نقش جدی در تبیین دارد. وقتی یک سلبریتی و ورزشکار مثل رونالدو، مارادونا، محمد صلاح از فلسطین حمایت می کنند، وقتی یک ورزشکار توییت می زند و موضع خود را از در حمایت از فلسطین اعلام می کند جریان جهانی شده و اثرگذار خواهد بود. به عنوان مثال وقتی طرفداران محمد صلاح به او می گویند تو گل بزن ما مسلمان می شویم یا گرایش به اسلام در بین طرفداران محمد صلاح بسیار زیاد شده است، نشان می دهد که رسانه ها در جریان سازی و تبیین موضوعات بسیاری دارند. متاسفانه اکثر رسانه ها در دست جریان صهیونیست است از این طرف اگر اتفاقی رخ دهد و یک شخصیت معروفی در رسانه نقش آفرینی کند اثرات زیادی خواهد داشت.

مستند «در برابر تاریکی» در خصوص اریک کانتونا، فوتبالیست و متولد 1966 فرانسه است. ستاره فرانسوی منچستر در دهه 90 و در 14 سال دوران فوتبالش موفق به کسب 14 عنوان قهرمانی شد.  می 2021 ارتش رژیم صهونیستی حملات هوایی سختی را در مناطق مسکونی فلسطین به ویژه باریکه غزه، انجام می‌دهد. کانتونای 54 ساله به این جنایت هولناک واکنش نشان می‌دهد. او تصویری از خود و همسرش رشیده براکنی در صفحه اینستاگرامش به اشتراک می‌گذارد که شعار امید واری برای فلسطین برآن نقش بسته است. اسطوره فوتبال فرانسه با ارسال نامه ای به فیفا خواهان آزادی محمود سرساک بازیکن 25 ساله تیم ملی فلسطین از زندان های رژیم صهیونیستی می‌شود. او با ارسال نامه ای به هیو رابرتس وزیر ورزش انگلستان و میشل پلاتینی رئیس وقت یوفا می‌نویسد: زمان آن رسیده تا به مصونیت اسرائیل پایان داده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تامین ۴.۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال جاری
واکنش رئیس پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها
برنامه امسال تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول پتروشیمی است
دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
از زلزله دانشگاه کلمبیا تا بمب‌ساعتی در دفتر دموکرات‌ها
آرسنال دربی لندن را برد و در صدر ماند
اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را که از دست داد؛ قدم بعدی چیست؟
تمرکز اعتراضات جهانی علیه اسراییل؛ دستاوردی برای مردم فلسطین
حرفهای جالب مدیر عامل حذف پرسپولیس با یکسال قرارداد!
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
اعتراض باشگاه استقلال به برنامه هفته پایانی لیگ برتر
مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط
چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
احمد عباسی آقای گل و بهترین بازیکن شد
قهرمانی تقدیم مردم ایران
تجمع دانشجویان دانشگاههای تبریز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
تجمع دانشجویان دانشگاه های تهران در حمایت از دانشجویان آمریکا
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top